UNIFORME VOORWAARDEN HORECA
Artikel 1 Definities
De Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH) zijn de voorwaarden waarop in Nederland gevestigde horecabedrijven, zoals hotels, restaurants, cafés en aanverwante bedrijven (waaronder cateringbedrijven, party-servicebedrijven e.d.), hore- cadiensten verlenen en horecaovereenkomsten sluiten. De UVH zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel in Woer- den en aldaar ingeschreven onder nummer 40482082.
Onder de navolgende woorden wordt in de UVH, en in de aanbiedingen en overeenkomsten waarop de UVH van toepas- sing zijn, telkens het volgende verstaan:
UNIFORME VOORWAARDEN HORECA
Artikel 2 Toepasselijkheid
Artikel 3 Totstandkoming van horecaovereenkomsten
Artikel 4 Optierecht
UNIFORME VOORWAARDEN HORECA
houder te kennen heeft gegeven van het optierecht gebruik te willen maken.
4.3 Een optierecht kan door het horecabedrijf niet worden herroepen, tenzij een andere potentiële klant het hore- cabedrijf een aanbod doet tot het sluiten van een horecaovereenkomst ter zake het totaal of een gedeelte van de in optie uitstaande horecadiensten. De optiehouder dient in zo’n geval door het horecabedrijf van dit aanbod op de hoogte te worden gebracht, waarna de optiehouder binnen een door het horecabedrijf te stellen termijn te kennen dient te geven al dan niet van het optierecht gebruik te willen maken. Indien de optiehouder niet binnen de gestelde termijn te kennen geeft gebruik te willen maken van het optierecht, vervalt het optierecht.
Artikel 5 Algemene rechten en verplichtingen van het horecabedrijf
Artikel 6 Algemene verplichtingen van de gast
UNIFORME VOORWAARDEN HORECA
Artikel 7 Reserveren
Artikel 8 Horecadienst bestaande uit het verstrekken van logies en/of het ter beschikking stellen van (zaal)ruimte en/of terreinen
Artikel 9 Annuleringen
9.1 Annulering door klanten, algemeen
9.2 Annulering van een horecadienst bestaande uit het verstrekken van logies
UNIFORME VOORWAARDEN HORECA
Meer dan 1 maand voor de ingangsdatum |
0% |
Meer dan 14 dagen voor de ingangsdatum |
15% |
Meer dan 7 dagen voor de ingangsdatum |
35% |
Meer dan 3 dagen voor de ingangsdatum |
60% |
Meer dan 24 uur voor de ingangsdatum |
85% |
24 uur of minder voor de ingangsdatum |
100% |
Meer dan 3 maanden voor de ingangsdatum |
0% |
Meer dan 2 maanden voor de ingangsdatum |
15% |
Meer dan 1 maand voor de ingangsdatum |
35% |
Meer dan 14 dagen voor de ingangsdatum |
60% |
Meer dan 7 dagen voor de ingangsdatum |
85% |
7 dagen of minder voor de ingangsdatum |
100% |
9.3 Annulering van een horecadienst bestaande uit het verstrekken van eten en/of drank
9.3.1 Groepen
Wanneer een reservering voor uitsluitend een horecadienst bestaande uit het verstrekken van eten en/of drank (tafelreservering) is gemaakt voor een groep dan gelden voor annulering de navolgende percentages van de reserveringswaarde die bij annulering door de klant betaald moeten worden aan het horecabedrijf:
9.4 Annulering andere horecaovereenkomsten
9.4.1 Voor annulering van alle reserveringen niet vallende onder de artikelen 9.2 en 9.3 gelden de volgende percenta- ges van de reserveringswaarde die bij annulering door de klant betaald moeten worden aan het horecabedrijf:
Meer dan 14 dagen voor het gereserveerde tijdstip |
0% |
14 dagen of minder maar meer dan 7 dagen voor het gereserveerde tijdstip |
25% |
7 dagen of minder voor het gereserveerde tijdstip |
50% |
3 dagen of minder voor het gereserveerde tijdstip |
75% |
Meer dan 48 uur voor het gereserveerde tijdstip |
0% |
48 uur of minder voor het gereserveerde tijdstip |
50% |
UNIFORME VOORWAARDEN HORECA
9.4.2 Wanneer een reservering is gemaakt voor een groep dan geldt voor annulering van die reservering het navol- gende:
Meer dan 6 maanden voor het gereserveerde tijdstip: |
0% |
Meer dan 3 maanden voor het gereserveerde tijdstip: |
10% |
Meer dan 2 maanden voor het gereserveerde tijdstip: |
15% |
Meer dan 1 maand voor het gereserveerde tijdstip: |
35% |
Meer dan 14 dagen voor het gereserveerde tijdstip: |
60% |
Meer dan 7 dagen voor het gereserveerde tijdstip: |
85% |
7 dagen of minder voor het gereserveerde tijdstip: |
100% |
9.4.3 Wanneer een reservering is gemaakt voor één of meer individuen geldt voor annulering van die reservering het navolgende:
9.5 Annulering door het horecabedrijf
Meer dan 1 maand voor het gereserveerde tijdstip |
0% |
Meer dan 14 dagen voor bedoeld tijdstip |
15% |
Meer dan 7 dagen voor bedoeld tijdstip |
35% |
Meer dan 3 dagen voor bedoeld tijdstip |
60% |
Meer dan 24 uur voor bedoeld tijdstip |
85% |
24 uur of minder voor bedoeld tijdstip |
100% |
UNIFORME VOORWAARDEN HORECA
horecabedrijf de reissom verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten met inbegrip van brand- stofkosten, de verschuldigde hef ngen of de toepasselijke wisselkoersen. Indien de reiziger een wijziging als hiervoor bedoeld afwijst kan het horecabedrijf de reisovereenkomst opzeggen.
Artikel 10 Waarborgsom en tussentijdse betaling
Artikel 11 Omzetgarantie
Indien een omzetgarantie is afgegeven is de klant verplicht ter zake de betreffende horecaovereenkomst(en) tenminste het in de omzetgarantie bepaalde bedrag aan het horecabedrijf te betalen.
Artikel 12 Aansprakelijkheid van het horecabedrijf
UNIFORME VOORWAARDEN HORECA
enige vergoeding bedingt, dan is het horecabedrijf niet aansprakelijk voor schade aan of in verband met die goederen op welke wijze dan ook ontstaan tenzij het horecabedrijf opzettelijk deze schade heeft toegebracht, of de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van het horecabedrijf. In alle gevallen geldt dat het hore- cabedrijf niet gehouden kan worden tot vergoeding van schade van goederen die zich bevinden in goederen die worden gedeponeerd, bewaard of achtergelaten, ongeacht of het horecabedrijf daarvoor enige vergoeding bedingt.
Artikel 13 Aansprakelijkheid van de gast en/of klant
13.1 De klant en de gast en degenen die hem vergezellen zijn hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade die voor het horecabedrijf en/of enige derde is en/of zal ontstaan als direct of indirect gevolg van een toerekenbare tekort- koming en/of onrechtmatige daad, waaronder overtreding van de huisregels is begrepen, begaan door de klant en/of de gast en/of degenen die hem vergezellen, alsmede voor alle schade die is veroorzaakt door enig dier en/of enig goed waarvan zij houder zijn of die onder hun toezicht staan.
Artikel 14 Afrekening en betaling
UNIFORME VOORWAARDEN HORECA
Artikel 15 Overmacht
Artikel 16 Gevonden voorwerpen
Artikel 17 Kurken- en keukengeld
17.1 Het horecabedrijf kan de gast verbieden om zelf meegebracht eten en/of drinken in het horecabedrijf, daaron- der het terras mede begrepen, te nuttigen. Indien het horecabedrijf het nuttigen van zelf meegebracht eten en/ of drinken toestaat, kan het horecabedrijf aan het toestaan daarvan voorwaarden verbinden, waaronder het in rekening brengen van Kurken- en/of keukengeld.
UNIFORME VOORWAARDEN HORECA
17.2 De in de artikelen 17.1 bedoelde bedragen worden vooraf overeengekomen dan wel, bij gebreke van vooraf- gaande overeenkomst, in redelijkheid vastgesteld door het horecabedrijf.
Artikel 18 Toepasselijk recht en geschillen